fredag 19. oktober 2012

Riving


I går kom sugebilen og sugde ut all treflisen på loftet. Et par timers jobb så kan vi isolere, plate og lage sovealkove til gutta. Containeren kom selvsagt samtidig med at sugebilen stod mitt på tunet, men han var så grei og kom tilbake et par timer senere.

Min snille venninne, Linda, kom for å se på huset. Hun tilbød seg å hjelpe med rivinga av kjøkkenet. Hun ville gjerne prøve brekkjernet og et mer gjenstridig 50-talls kjøkken skal du lete lenge etter. Slike kjøkken er veldig solide! Heltre og mange, svære spikere. Jeg var litt bekymret for hennes blanke, nye Dr Martens sko, men det gjorde ingenting mente hun. Det var bare bra viss de fikk litt riper så såg de ikke så nye ut!
Blanke arbeidssko. Et must!
Snill venninne
 
Gulvet på kjøkkenet ble også revet. Snakk om spikermatte! Spiker hver 3-5 cm. Tror huset hadde stått solid gjennom en stjernekrig! En litt frustrert kjæreste…Men gulvene er veldig fine. Smale granbord. De skal slipes og settes inn med gråpigmentert voks eller lakk.

Bak kjøkken innredningen og under gulvet var det små skatter i dag også. Et gammelt bilde fra slik det så ut her før. Må forhøre meg når det er tatt. Bak krydderhylla fant jeg en håndskrevet blomsterliste med latinske navn over stauder som antagelig har stått i hagen. De skal bli plantet til våren. To 10-øringer fra 1925 og 1926, og en 1-øring fra 1961. Ingen store verdier, men veldig morsomt. Må sette dem i ramme.

Dagens skatter
 
I dag skal første containerlast tømmes. Den er stappfull på et døgn…Mye er revet i 1. og 2. etg. Forandringer i planene allerede. Det var rupanel i stua, ikke vanlig panel slik som i spisestua. Derfor må vi plate der. Det samme i taket. Men allerede ser det bedre ut da vi fikk bort koreapanelen.
Koreapanel

Stue etter koreapanel

 Jeg må ønske meg kamera til jul, ser jeg. Og antagelig et fotokurs :)
 

2 kommentarer:

  1. Gratulera med hus! Kjekt du har laga blogg, så kan eg følla med på ka du drive med :-) er litt hekta på interiørbloggar for tiå.... :-) Lykke te med all jobbing!

    Klem fra Elisabeth (søskenbarn).

    SvarSlett
  2. Takk, takk! Koselig at du vil følge med! :)

    SvarSlett